Wednesday, November 23, 2005

Ett försök i alla fall

Vi får se hur det här går på svenska.

Egentligen tänkte jag att inte skriva om Bloggforum 3.0 eftersom det finns många andra som kan det bättre än jag, typ Fredrik. Och även Eff skriver om den, fast han var inte där. Jag är dock säkert att ni skulle vara jätte intresserade att få veta att han är väldigt förtjust i Isobels snyggt utseende (och ost, förresten).

Moment 3, "Media - Håller bloggar på att äta upp media, eller äter media upp bloggarna?" var väldigt intressant. Panelen bestod av Sigge Eklund, Isobel Hadley-Kamptz, Helle Klein, Elin Sandström, och moderator Per Gudmundson. En sak de diskuterade var hur man drar gränsen mellan "privat" och "offentligt" i arbetslivet. Vad är man tillåtan att skriva som "sig själv" i ens blogg om man jobbar som journalist, till exempel?

Diskussionen gick vidare i moment 4 med Loïc Le Meur från SixApart. Han hävde att konsumenterna inte vill längre skiljer mellan näringslivsrepresentant som affärsman (eller affärskvinna) och som person. De (konsumenterna) vill inte ha en snygg PR kampanj som visar den glänsande bilden. De vill ha det verkliga förhållandet. Sanningen, helt enkelt.

Nu kommer vi till min egen utgångspunkt (och även inspirationen till detta inlägg). Jag har valt att skriva den här bloggen "Kommissarie Femina Curiosa" anonymt. Inte för att jag är skäms på det jag skriver, utan att det kan orsaka några praktiska problem i mitt eget liv om vissa personer skulle ramla över mina sidor.

Jag använder ganska mycket humor och sarkasm i det jag skriver. Och jag menar inte illa. Anledningen till att jag inte vill att "Meat Man" tex skulle läser den här bloggen har mer att göra med inlägg som det här, där jag erkänner att jag verkligen undrar vad han har som avsikt mot mig och vårt "vänskap." Man ville ju spelar under lika villkor och det är klart att han har en fördel framför mig om han får läsa min hemlig dagbok på nätet. Jag känner honom ganska väl och tycker att han faktiskt skulle hålla med att det här är roligt. (Han refererar till hans…umm…kropp…som kött).

Hur som helst ville jag egentligen säger någonting om Curiosa "som persona" och Curiosa "som person." Det har med identitet att göra, och man är olika saker i olika sammanhang. Jag som person och jag som författare är inte samma sak. Här kan jag vara bitchig och kaxig på ett sätt som man inte kan vara i vardagslivet. Jag är faktiskt ganska snällt i verkligheten. (Really!) Men, men…

Det jag vill verkligen skriva är att jag kommer ALDRIG att skriva någons namn eller avslöja nåt känslig som kunde verkligen såra någon. Jag tror att någon kanske kunde ha missförstått mina avsikter med den här bloggen. Jag tycker inte om att jag är coolare än alla killar eller att jag kan få vem som helst. Det är inte en "bimboblogg" som det kallas några dagar sen.** (Det är inte heller en ”sexblogg” för den delen.) Det är mitt sätt att släppa ut ångan.

God forbid anyone take anything I write here too seriously.

Värför jag valde att skriva det här inlägg på svenska har jag ingen aning om. Hoppas att det är iaf begripligt. (Ni får jätte gärna rätta mig! Det här är nåt slags experiment i det svenska språket.)

**Jag har pratat med personen som uppfann termen ”bimboblogg” och vi har till slut kommit överens. Han är faktiskt en snäll (och intelligent) människa.

8 Comments:

Blogger oscar said...

du skriver bättre svenska än mig tror jag, fantastiskt. Hur länge har du bott här?

4:36 PM  
Blogger Curiosa said...

tack oscar. jag har bott här i tre och halv år.

5:15 PM  
Blogger insolens said...

bra blogg. jag är fast.

5:24 PM  
Anonymous mli said...

Jag har en hypotes: Du skriver på svenska när du vill vara riktigt anonym (kanske dina kollegor eller andra toy-boys inte förstår så bra svenska)? :P

En amerikan i Stockholm och CIA plan som landar och lyfter från Arlanda. Plotten tätnar.

Sen har vi ju tonto som dök upp som gubben i lådan... fishy fishy :>

7:30 PM  
Anonymous Fröken Nilsson said...

Jag tycker du skriver ruskigt bra. Och då talar jag inte bara om svenskan, utan som skribent. Otroligt underhållande blogg. Min favvis. Önskar jag kommit på din idé själv. ;) Konceptet är grymt!Men jag skriver ju under eget namn... aldrig försent att öppna en diskret till under alias. Fast du gör redan detta så himla bra!

2:47 AM  
Blogger Bitter said...

Du skriver fantastiskt bra svenska, såväl grammatiskt som litterärt!

10:26 AM  
Blogger Curiosa said...

tack tack allihop!

2:51 PM  
Blogger solskensgrabben said...

Hallå, var är du?

Saknad. Min dag är inte komplett utan dig.

9:01 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home